Sisällön alku

UKK - Usein kysyttyjä kysymyksiä

Miten, mistä ja miksi? Kysymyksiä ja vastauksia verkkokirjastosta.

Jos et löydä vastausta omaan kysymykseesi, voit myös lähettää sen meille.

Mistä löydän ohjeita verkkokirjaston käyttöön?
Vastaus
: Ohjeita löytyy sekä kirjallisena että videoina Ohjeita-sivulta.

Miten uusin lainani?
Vastaus
: Pääset uusimaan lainasi ylävalikon kohdasta Omat sivut.

Missä on aineistohaku? Mistä löydän Tiedonhaun?
Vastaus
: Voit hakea aineistoa keskipalstalla olevalla pikahaulla, tai klikkaamalla hakukentässäTarkennettu haku.

Isä ja kysymysmerkit

Miten varaan aineistoa?
Vastaus
: Etsi haluamasi aineisto aineistotietokannasta. Varataksesi aineistoa sinun tulee olla kirjautuneena sisään, tee se painamalla ylälaidan Kirjaudu sisään -painiketta. Anna käyttäjätunnus ja salasana. Jos et ole vielä luonut tiliä uusille verkkosivullemme, katso ohjeet kirjautumista varten.

Miksen voi uusia lainojani?
Mikäli lainojen kohdalla ei ole näkyvissä valintaruutua, ei lainaa voi uusia. Syitä tähän ovat mm. teoksesta on varaus, teos on uusittu jo 5 kertaa, sinulla on lainauskielto. Ota yhteyttä kirjastoosi.

Miksi minun on luotava sivustolle käyttäjätili?
Vastaus
: Sivustolla voi kommentoida ja arvostella teoksia. Jotta kommentoijan nimenä ei näkyisi kirjastokorttisi numero, on sinun luotava käyttäjätili. Näin voit itse päättää millä nimellä kommenttisi ja arvostelusi sivulla näkyvät.
 
Voinko käyttää verkkokirjastoa kirjautumatta?
Vastaus
: Voit selailla verkkosivuja sekä hakea aineistoa aineistotietokannasta kirjautumatta. Mikäli haluat uusia omia lainojasi, tehdä varauksia, kommentoida tai arvostella teoksia tulee sinun kirjautua sisään. Ensimmäisellä kerralla tulee luoda käyttäjätili.
 
Mikä on kirjastokorttiin liitetty PIN-koodi?
Vastaus
: PIN-koodi on sama, jota olet käyttänyt jo vanhassa verkkokirjastossa. PIN-koodi on nelinumeroinen salasana, joka liitetään korttiin kirjastossa ja jonka saat itse päättää.Tätä salasanaa tarvitaan lainausautomaatteja ja kirjaston tietokoneita käytettäessä sekä verkkokirjastoon käyttäjätiliä luodessa. Mikäli sinulla ei vielä ole PIN-koodia, saat sen kirjastokäynnin yhteydessä. Turvallisuussyistä emme anna uutta PIN-koodia sähköpostitse tai puhelimitse.

Miksei samaa sähköpostiosoitetta voi käyttää lapsen tiliä luodessa? Pitääkö lapselle luoda oman sähköpostiosoite?

Vastaus: Lapselle ei tarvitse luoda omaa tiliä. Katso vastaus kysymykseen Miten saan liitettyä lasten kortit omaan käyttäjätiliini

Kuinka muutan salasanani? Mitä teen, jos unohdan salasanani?
Vastaus
: Mikäli olet antanut käyttäjätiliä luodessa sähköpostiosoitteen, voit vaihtaa salasanasi Unohtunut salasana-linkin kautta  Jos et ole antanut sähköpostiosoitetta, salasanasi voidaan vaihtaa kirjastossa. Tätä varten sinun tulee käydä henkilökohtaisesti kirjastossa, sillä emme anna uutta salasanaa turvallisuussyistä sähköpostitse tai puhelimitse.

Mitä teen, jos kadotan kirjastokorttini ja olen luonut käyttäjätilin verkkokirjastoon?
Vastaus
: Voit saada uuden kirjastokortin kirjastosta. Tarvitset myös korttiin PIN-koodin. Tämän jälkeen sinun täytyy lisätä uusi korttisi aiemmin verkkokirjastossa luomaasi käyttäjätiliin seuraavasti:
Kirjaudu käyttäjätiliisi käyttäjänimellä ja salasanalla. (Vanhalla kirjastokortin numerolla ja korttiin liitetyllä PIN-koodilla kirjautuminen ei enää onnistu.) Sivuston oikeassa reunassa on punainen laatikko, jossa lukee Kirjastokortin tunnistus epäonnistui. Valitse tästä Päivitä kortin tiedot ja anna uuden kirjastokorttisi numero, korttiin liitetty PIN-koodi ja verkkokirjaston salasanasi. Vanha kirjastokorttisi poistetaan automaattisesti käyttäjätililtäsi, kun olet päivittänyt uuden kortin tiedot järjestelmään.

Miten saan liitettyä lasten/toisen kunnan kirjastokortit omaan käyttäjätiliini?
Vastaus
: Lapsen/toisen kunnan  kirjastokortin saat liitettyä omaan käyttäjätiliisi, kohdasta Omat sivut -Omat kirjastokortit. Paina Lisää-painiketta ja anna liitettävän kirjastokortin numero, korttiin liitetty salasana eli PIN-koodi ja oma verkkokirjaston salasanasi. Kun kortti on liitetty tiliisi, voit tarkastella kortilla olevia lainoja, varauksia ja maksuja.
Huomaa, että kirjastokortti voi olla liitettynä vain yhteen käyttäjätiliin, joten jos kortille on luotu oma käyttäjätili, korttia ei voi liittää toiseen tiliin. Käyttäjätilin poistamista voit pyytää kirjastosta.

Säilyykö vanha Web-Origo käytössä?
Vastaus
: Toistaiseksi WebOrigo on edelleen asiakkaiden käytössä.


Tiedän, että etsimästäni kirjasta on useita painoksia. Mistä löydän kaikkien painosten tiedot ja saatavuuden?
Vastaus
: Painokset löytyvät teoksen tiedoista kohdasta “eri painokset, versiot ja osat”.

Kuinka tilaan uutuustiedotteen mielenkiintoisista tapahtumista tai uudesta aineistosta?
Vastaus
: Voit tilata tiedotteet RSS-muodossa. Tee aineistotietokannassa haku siitä aineistosta, josta haluat saada RSS-syötteen, esimerkiksi tietystä aihealueesta tai tietyn kirjailijan teoksista. Paina sitten RSS-syöte kuvaketta hakutulosten oikeasta reunasta. Tämän jälkeen avautuu RSS-syöte tekemästäsi hausta. Valitse "Tilaa syöte" haluaamaasi syötteenlukuohjelmaan.

Miksi uutuusluettelossa on myös vanhoja teoksia?
Vastaus
: Uutuusluettelossa ovat uusimmat kirjastoon hankitut teokset, joita ei ole aikaisemmin ollut kirjaston kokoelmassa. Sen vuoksi joukossa voi olla myös vanhoja teoksia.

Miksei kaikissa teoksissa ole kansikuvia?
Vastaus
: Osaan hankituista teoksista tulee luettelointitietojen mukana myös kansikuva. Valitettavasti kaikilta välittäjiltä hankittuihin teoksiin  kansikuvaa ei tule.

En löydä sivulta hakemaani asiaa, henkilöä, tapahtumaa?
Vastaus
: Aiheita ja asioita sivustolta voit hakea seuraavasti: Kirjoita keskipalstan hakukenttään haluamasi asia (esim. auditorio)  ja valitse alasvetovalikosta Haku sivustolta. 
Henkilöitä ja yhteystietoja voit hakea myös kohdasta Yhteystiedot. Tapahtumia näet Ajankohtaista sivulta. Voit myös hakea tapahtumia Ajankohtaista sivun vasemmasta laidasta klikkaamalla Hae tapahtumaa.

Jos et löytänyt vastausta omaan kysymykseesi, lähetä kysymys meille.

Asiakkaiden kommentit

Kommentin kirjoittaminen edellyttää sisäänkirjautumista.

  1. Verkkokirjaston_ylläpitäjä 26.1.2017 15:30:08
    Ilmoita  Verkkokirjaston_ylläpitäjän kommentit. Valitettavasti uutuustiedotusta ei saa sähköpostiin. Uutuuksista, suosituksista, tapahtumista jne. voi kuitenkin tilata itselleen RSS-syötteen (vaikka sähköpostiin) kunkin listan oikeassa yläreunassa olevasta sinisestä RSS-tunnisteesta. Tilaaminen toimii ainakin Internet Explorer ja Firefox-selaimilla.
  2. volle 11.1.2017 7:47:29
    Ilmoita  vollen kommentit. saako itseäni kiinnostavista uutuuksita tiedotuksia. esim. sähköpostiin.
  3. Verkkokirjaston_ylläpitäjä 23.5.2016 11:12:51
    Ilmoita  Verkkokirjaston_ylläpitäjän kommentit. Valitettavasti tilatuista mutta vielä saapumattomista teoksista ei ole listaa saatavana. Teoksen voi kuitenkin jo varata Lastu-verkkokirjastosta, heti, kun se on tilattu. Syksyn kirjat tilataan pääsääntöisesti keväällä ja kevään kirjat syksyllä. Uutuusluettelossa näkyvät teokset ovat tosiaan jo saapuneita teoksia.
  4. Salodanger69 9.5.2016 19:26:03
    Ilmoita  Salodanger69n kommentit. Hei. Onko olemassa listaa kirjastoon tilatuista uutuuskirjoista?Vai näkyykö kirja vasta uutuusluettelossa,sen ollessa jo lainattavissa ?
  5. Verkkokirjaston_ylläpitäjä 15.3.2016 11:30:29
    Ilmoita  Verkkokirjaston_ylläpitäjän kommentit. Eräpäivämuistutuksen saa lähestyvistä eräpäivistä. Voit pyytää sen aktivoimista kirjastossa asioidessasi. Alkuvuodesta Lahden ja Heinolan maksukampanja asetti lainauskieltoon kaikki, joilla oli maksuja tilillä. Maksut eivät näy myöhässä olevasta mutta palauttamattomasta aineistosta, vaan ne kirjautuvat asiakkaan nähtäville vasta, kun aineisto palautetaan. Lainauskieltoraja normaalisti on 10 euroa. http://lastukirjastot.fi/102403/fi/articles/paijat-hameen-kirjastojen-kayttosaannot
  6. Randomdog 14.3.2016 16:10:26
    Ilmoita  Randomdogn kommentit. Miksei palvelusta voi saada sähköpostimuistutusta eräpäivistä tai maksuista? Olen yhtäkkiä lainauskiellossa enkä pääse uusimaan lainojani, mistä näkee summan joka laittaa lainauskieltoon? Maksuissa ei näy kuitenkaan mitään.
  7. Verkkokirjaston_ylläpitäjä 31.8.2015 8:14:05
    Ilmoita  Verkkokirjaston_ylläpitäjän kommentit. Varaukset perutaan kohdasta Omat sivut-Varaukset ja maksut.
  8. piadahl 20.8.2015 16:39:21
    Ilmoita  piadahln kommentit. miten perun varaukseni?

Muistilista

Sinulla on 0 teosta muistilistassa.

Näytä muistilista